Funderar på att ta ett privatlån/samlingslån för mina 5 kreditlån som jag betalar j*vligt dyr ränta för. Är det värt att baka ihop dem till ett privatlån?!
Jag satt i precis samma sits för några år sen – flera olika småkrediter, kreditkort som var maxade och ett ständigt gnagande stressmoln i bakhuvudet. Jag valde till slut att ta ett privatlån för att samla allt, och för mig var det helt klart värt det.
Det största som förändrades var känslan av kontroll. Istället för att ha fem olika fakturor, med olika räntor och förfallodatum, hade jag en enda. Det blev mycket lättare att planera och sätta upp en tydlig strategi för att bli skuldfri.
Rent ekonomiskt? Ja, jag sparade faktiskt en hel del i ränta också – men det beror ju såklart på vilken ränta du får på privatlånet jämfört med vad du har nu. För mig gick det från 18–25 % (kreditkort och avbetalningar) till runt 12 %.
Det jag skulle säga att du behöver tänka på:
• Jämför räntor innan du slår till. Använd en jämförelsetjänst så du får en bra deal. Kolla Finansvalps egna “Lånekollen” där du kan se olika val (utan att någon UC):
• Lägg INTE undan kreditkorten i byrålådan , klipp dem. Annars riskerar man att bara bygga upp nya skulder.
• Se det som en nystart, men inte som en quick fix. Du måste fortfarande ha en budget och koll på utgifterna.
Så kort sagt: Ja, det kan absolut vara värt det – men bara om du är redo att också göra förändringar i din vardagsekonomi. För mig var det startskottet på att bli skuldfri, och det känns fortfarande som en av de bästa ekonomiska besluten jag tagit.
Lycka till