Vilken är den bästa budgetappen eller ekonomiappen idag?
Jag har testat några olika appar genom åren för att få bättre koll på ekonomin, men tycker att de flesta har sina för- och nackdelar.
Vissa budgetappar kräver att man registrerar allt manuellt, vilket kan ge bra kontroll men också bli ganska tidskrävande. Andra ekonomiappar kopplar direkt till banken och kategoriserar utgifterna automatiskt, men då är man beroende av att kategoriseringen fungerar bra.
Det jag är ute efter är egentligen en app för ekonomi som ger en tydlig överblick över:
-
Vart pengarna tar vägen varje månad
-
Återkommande abonnemang och fasta kostnader
-
Sparande och utveckling över tid
-
Möjlighet att jämföra olika månader
-
En bra mobilupplevelse
Vilka appar använder ni idag?
Har ni testat exempelvis Buddy, Zlantar, Finton, YNAB eller någon annan budgetapp som ni tycker fungerar riktigt bra?
Det vore intressant att höra vad ni gillar respektive stör er på. Är det någon ekonomiapp ni faktiskt använder regelbundet efter mer än några månader?
Jag har hoppat mellan rätt många budgetappar och ekonomiappar genom åren, men lyckas alltid tröttna efter några veckor… 
Antingen blir det för mycket manuellt jobb eller så känns det som att appen försöker göra hundra olika saker som jag egentligen inte bryr mig om.
Just nu är jag mest nyfiken på vilka appar folk faktiskt använder i vardagen. Vilken ekonomiapp har ni kvar efter 6-12 mån och fortfarande öppnar regelbundet?
Jag har kikat lite på Buddy,Zlantar och Finton. Finton verkar rätt övelägsen. sjukt skönt att den gör allt jobb åt än.
Det jag vill ha är egentligen ganska enkelt:
-
Se vart pengarna tar vägen
-
Få koll på abonnemang och fasta kostnader
-
Kunna jämföra olika månader
-
Inte behöva sitta med Excel varje söndag kväll!
Jag laddade faktiskt ner Finton för några veckor sedan mest av nyfikenhet för at jag läste om det i nåt annat forum och gillart mycket faktiskt.
Har testat flera budgetappar tidigare men brukar tröttna ganska snabbt eftersom man antingen måste registrera allt själv eller så känns appen mest som en lista med transaktioner.
Dom har en skitkul Lyxfällan-tavla så man kan se hur det ser ut som om man hade varit med på Lyxfällan.
Tycker också att den är betydligt enklare än många andra ekonomiappar jag testat. Man får en bra överblick utan att behöva klicka runt överallt eller sitta med Excel.
Är den perfekt? Nej, det finns säkert saker som kan förbättras. Jag dick en transaktion som “gym” när jag köpte en proteinbar på Sats men som ju borde vara typ mat. Men tänker att det nog är svårt att veta vad som är vad på samma ställe? Men av de ekonomiapparna som jag testat är det nog den första som jag faktiskt fortsatt använda efter de första dagarna.
Någon annan här som har testat Finton? hur har automatiska kategoriseringen lirat?
Har använt både Zlantar och Finton.
Finton känns mer som en app för hela ekonomin där man ser vart pengarna tar vägen å vilka abonnemang man betalar för å hur utgifterna förändras över tid. Zlantar är bra om man främst vill ha koll på skulder å sånt.
YAB har ja inte hört om tidigare. Är det amerikanskt? Känns som man vill ja en svensk app :I.
Ska testa Finton, verkar rätt ny?
Brittiskt tror jag 
Men ja, det är inte helt smidigt, måste ladda ner csv och ladda upp för att sen sitta ocha kategorisera själv.