Traditionellt sparkonto vs. fonder: Hur fördelar du ditt sparande?

Hur stor del av ditt sparande väljer du att ha på ett vanligt sparkonto jämfört med att investera i fonder eller aktier? Vilka faktorer styr ditt val?

Jag tycker det är rimligt att ha ca 3 månadslöner på ett sparkonto, eller 6 månadslöner om man lever i en parrelation är en bra tumregel. Såklart faktorer som boendeform, storlek på familj, anställning spelar roll.

1 gillning

Jag satte över typ allt mitt sparande som jag haft på aktier/fonder till ett fasträntekonto efter nyår. TACK GODE GUD för det nu när Trump är ute och svingar med sina tullar. Känns generellt skakigt att ha dem i fonder nu, ett bra fasträntekonto känns tryggare.

1 gillning

Har 100 % på sparkonto med fast ränta bunder på 1 år.

Jag har 90% i aktiefonder resten på sparkonto hos avanza. Sitter still i båten :sailboat:

Skulle säga att det beror helt på vad du sparar till och hur lång tid du tänker ha pengarna undanstoppade. Själv har jag både och – ett vanligt sparkonto för buffert (typ oväntade utgifter, bilen går sönder osv) och fonder för allt som är längre än 3–5 år bort. Sparkontot är tryggt men räntan äts typ upp av inflationen, så det känns mest som en trygghetsgrej. Fonder svänger mer, men på sikt har det gett betydligt bättre avkastning.