Jag fick precis min första insättning från förra året utbetald från SaveLend, utan konstigheter. Med facit i hand var det ett bra val att få garanterad hög avkastning med tanke på det skakiga året som varit på börsen.
Alla kanske inte kommer ha lika turlig timing som mig med att flytta pengarna från börsen till denna typ av sparform. Jag tycker dock det är skönt att veta avkastningen, så även om jag hade kunnat få mer via fond- eller aktiehandel känner jag mig trygg med SaveLend.
Förstår även att det inte är för alla med tanke på att sparandet är säkrat via utlåning och inte via traditionell insättningsgaranti.
Har ni åsikter eller tankar kring SaveLend Fast? Börja här så hjälps vi åt tillsammans! Här hittar ni mitt omdöme av SaveLend.
Tycker det verkar bra men känns lite synd att de inte erbjuder någon kortare sparhorisont. Hade kunnat tänka mig att sätta av i 6 månader, känns lite mer också som en rimlig “testperiod” för föstagångsanvändare.
Om man kan sätta av pengarna i 1 - 2 år känns det som att man i regel lika gärna kan sätta av dem 5 år och då är väl oftast börsen bättre.
Jag kommer nog avvakta och se om de framöver erbjuder fastränta med kortare bindningstid.
Låter rimligt! Sparhorisonten tänker jag beror lite på vad målet är också med sitt sparande. Siktar du exempelvis på att köpa bostad om ett eller två år bör nog inte sparandet till kontantinsatsen vara på börsen.
Det var så jag tänkte i alla fall. Dels skulle vi uppgradera från lägenhet till hus och dels var det ett osäkert läge med tanke på tullkaoset. Men förstår och håller med om att det hade varit en ännu bättre produkt om det fanns fler bindningstider.
Jag fick ut mina pengar som jag haft nu 31 maj efter ett år. Räntan var satt till 6 %. Men fick bara ut 4,2 %?! Varför marknadsför de 6 % när jag fick 4,2 %?
Låter ju jättemärkligt? Vad säger dom?
Hej Hannapii,
Jag undersökte det hela och kontaktade SaveLend. Anledningen till att SaveLend betalade ut 4,2 % är att dem drar 30 % skatt automatiskt åt dig.
Hoppas att det var svaret du sökte!